Djur och människors värde



Alltså det är självklart att man ska tänka igenom riktigt noga innan man skaffar ett husdjur, barn också för den delen. Jag älskar djur så fruktansvärt mycket och jag har svårt att se en framtid utan ett djur i mitt liv. Men jag vill väldigt gärna ha barn också och det är ju tyvärr svårt att se in i framtiden. Om det skulle visa sig att mitt barn är allergisk mot hund (jag äger ju en hund nu, därav exemplet) så skulle det självklart vara hjärteskärande att ens behöva stå mellan två val. Behålla hunden och proppa i mitt barn massa mediciner, antagligen också massa sjukhusbesök om det är väldigt illa. Eller göra sig av med hunden..

Det är ju väldigt delade åsikter om detta. Vi förmänskligar djuren så pass mycket så vissa faktiskt värderar djuren lika högt som våra egna barns. Det är inget dåligt, men jag tycker ändå att det är viktigt att man skiljer på ett människoliv och ett djur. Att folk tycker att såna som måste göra sig av med sitt djur inte borde få skaffa djur, det är att gå över gränsen.

Att avliva min hund skulle aldrig vara ett alternativ. ALDRIG! Men måste jag så blir det ju hunden som får flytta på sig.. oavsett hur hemskt det är. Familjen som Bowie skulle hamna hos skulle dock vara väldigt noga utvald. Helst inom vän/familj kretsen så att jag fortfarande har möjlighet att ha henne i mitt liv.





loviisaaa

Håller helt och hållet med!

snede

Det stämmer bra det du säger,svåra val...men man måste ändå tänka på rätt sätt.
Tack för att du tittat in hos mej ;)

Frida

Så sant!

fröken annorlunda

sv: Ja visst är den, tack så mycket! :D

Jag håller med till viss del, tycker ändå att om ägaren inte kan ha kvar djuret av olika orsaker så är det bättre att byta ägare än att djuret ska vara kvar hos någon som inte vill ha det. 15 år är en vääääääldigt lång tid och mycket kan förändras under den tiden. Så jag ser det som en naturlig sak att man måste byta om någonting inte fungerar. :) <3

Pam-RandompiecesofaMind

Håler med dig...ingen situation man vill hamna i men ingen kan styra allergi..:)

Bella

Om det blir med allergier så blir det så klart ett svårt dilemma. Men förstår mig inte på människor som skaffar djur och sen helt plötsligt inser dom att dom inte längre har tid med dom. Visste dom inte det från början?

Matilda

så sant.

Natalie Salazar

jag säger EXAKT detsamma håller med dig!
vissa bara "men man kan få ändrade familje förhållanden"
jag då? jag anpassar mig efter mina hundar jobbar bara kvällar för att då vet jag att jag kan vara med dem på dagen och sen på kvällen passar mamma och syster dem.
skaffa inte djur för att sen lämna bort dem gör ont i hjärtat! så håller helt med dig!

Svar: Ja fast jag menar ju att om det är så att jag skaffar barn i framtiden och min bebis är väldigt allergisk så är det klart att jag inte vill plåga mitt barn genom att tvinga i den mediciner och massa jobbiga sjukhusbesök. Visst om det går så är det klart att jag behåller hunden. Men om det är riktigt illa.. Vad ska man göra? Adoptera bort barnet? Jag kan ju inte avliva mitt barn, men inte heller min hund. Så då blir det ju hunden som måste flytta, fast då helst till en familj som jag har väldigt bra kontakt med så att jag fortfarande kan träffa min hund. Liksom.
Rebeckham

Natalie Salazar

skulle detta hända mig skulle någon i min familj fått ta hundarna ALDRIG I LIVET! att jag omplacerar dem :)

Olivia Magnusson

Håller med dig helt och hållet! Fattar inte varför folk skaffar husdjur om de ändå inte har råd eller kan ta hand om det..

sv: ja absolut :D
kramis♥

Svar: Haha jag vet inte om jag varit otydlig men om ni läser texten under själva bilden så står det ungefär motsatsen än vad som står på bilden. Man kan inte styra framtiden så.. Måste man välja mellan att låta mitt allergiska barn få vara sjuk ständigt pga hunden eller omplacera hunden, så blir det ju hunden som måste flytta oavsett hur ont det gör.
Rebeckham

Maria

Jag känner samma sak. Om man vill ha ett djur, pröva först att vara stödhem till en kattförening. Då hinner du upptäcka om du är allergisk. Eller gör ett test på vårdcentralen. Mycket billigare än att investera i ett djur och sen blir allergisk.
Jag blir så arg och ledsen på alla annonsen som är sådär. Ibland tror jag inte alla är allergiska utan inte har tid längre. Med fyra katter så ska det gå att ha barn också. En familj som sålde en av katterna jag äger nu, hade en drös med ungar när dom kom och lämnade min katt. Så dom fixade att ha djur och barn (hade kvar kattmamman).

Becka [fotoblogg]

Håller så med dig! Precis vad jag tänker & tycker.
sv: Nämen åh, så otroligt glad jag blir att du tycker det. Tusen tack finaste!
Torsdagskramar. ♥

Sara - Hold on be strong

Det där är bara sjukt! Håller med!
Sv: visst! såå bra!
Kram

fröken elin

Fyfan vad grym bild! Det är verkligen sant!

LinnJ

håller med dig! <3
allt bra?

TIDSTJUVEN

Bra skrivet! :) Jag håller verkligen med dig. Klart att det är synd om hunden om man måste ge bort den på grund av allergi, men att jämföra ett barn med ett husdjur är ju ändå knäppt. Jag hr sett flera av mina FB-vänner dela den här bilden och kan inte låta bli att reagera i tysthet. Det betyder ju i princip att de värderar ett djur på exakt samma vis som ett människobarn!

annatecknar

Håller helt med dig!

Nelly

Bra skrivet :)

Amanda - vardag,foton,inspiration,inredning.quotes

har du hittat detta påriktigt eller? :O hemskt iallafall :/

Angelica Pettersson

Tycker helt och hållet som dig, sjukt det där..
Grymt snygg blogg dessutom, älskar kommentarsfältet. *Avis*

Fråga gärna några frågor i min frågestund, tack på förhand! :)

Julia

Så sant det du skriver! Hemskt att det är så lätt för vissa att avliva djur när det inte passar längre :(

linda

Jag har ju själv hamnat i det där dilemmat då min man kom hem med världens sötaste hundvalp när min dotter var två. En engelsk stafford som var söt som attan. Älskar djur men har faktiskt aldrig velat ha ett hemma. Men min mann var envis och jag gav med mig. En engelsk stafford är en otroligt fin nannyhund men ser ut som en kamphund och jag hamnade t om med i bråk och blev hotad av en alkoliserad man när jag var högravid för att han trodde att Nero var en kamphund. Människor har lika vidriga fördomar mot hundar som mot etniciteter. Så när min lilla kom nu så fick faktiskt min bror hunden för det blev för mycket för mig med två barn och en hund som krävde 100% disciplin och som skapade problem när man var ute. Plus att man min man började jobba 13 timmar istället för 5-6 så jag hade ingen hjälp. Men som tur hade hunden möjlighet att få stanna inom familjen i alla fall. Saknar honom men barn går faktiskt före. Och värdesätter man inte sitt barn mer än så så ska man inte skaffa barn ..... Så jag instämmer med inlägget!

LIENE

Bra inlägg och bra tankar :)
Om du får barn i framtiden hoppas jag att den inte är/blir allergisk mot hundar.

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback